vrijdag 29 januari 2016

Event - IPON 3 & 4 februari

Met welke onderwijskundige leervraag ga jij naar de vakbeurs voor onderwijsinnovatie en ICT: de IPON? Schrijf je gratis in via de site.

Bedenk bij die leervraag vanuit welke invalshoek je ICT in je onderwijs wilt gaan inzetten. Is dit ondersteunend of essentieel? Voogt (2015) geeft als voorbeeld van essentieel ICT gebruik 'binnenklasdifferentiatie'. De docent biedt een filmpje niet als ondersteunende uitleg aan, maar als verlengde instructie, die de leerlingen zelfstandig op de computer steeds weer kunnen terugzien. Andere voorbeelden van essentieel ICT gebruik zijn de computer als oefenmachine met software zoals Bloon.nl, waarbij het niveau van de antwoorden die de leerlingen geven bepalend is voor de volgende reeks van oefeningen. Een voorbeeld van niet-essentieel (ondersteunend) is bijvoorbeeld de web2.0 tool Glogster gebruiken voor het maken van digitale posters. Een leuke manier om de stof nog eens op een andere manier aan te bieden en leerlingen zo te laten oefenen met begrippen als voorbereiding op een toets. Het zou echter ook op een analoge manier kunnen. En dat bedoelt Voogt als zij het heeft over 'niet essentieel' gebruik.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten