vrijdag 11 maart 2016

Digitale didactiek

ICT organiseren om te differentiëren. Thema 4 uit de Kennisbasis ICT. Hoe doe je dat? Door je lesactiviteiten af te stemmen op leerlingen met verschillende behoeften,. Geef bijvoorbeeld extra, verlengde instructie aan die leerlingen die dat nodig hebben en laat anderen zelfstandig verder werken. Of geef de leerlingen die bovengemiddeld op een toets scoren alleen de kernopgaven uit een hoofdstuk, waarbij de anderen ook de overige opgaven moeten maken. En op basis van verschil in leerstijl maken sommige leerlingen liever een mindmap dan een geschreven samenvatting van een half A4. Sommigen verkiezen het luisteren naar de uitleg van een  docent of medeleerling boven zelf de stof bestuderen. Tot zover het gedeelte ‘differentiëren’. En dan de vraag hoe je dit met ICT kunt organiseren. Dat kan met Flipping the Classroom. Dat is het principe van ‘de omgedraaide klas’. Een goed en verhelderend overzicht geeft deze infographic van Kennisnet . De afbeelding hieronder is daaruit overgenomen.


En zijn er goed bruikbare (lees: toegankelijke) webtools voor het ontwerpen van leeractiviteiten volgens dit principe? Jazeker, ik kan je hiertoe de volgende van harte aanbevelen: Zaption, Playposit(voormalig Educanon), Edpuzzle en TEDed

Ten slotte nog een gebruikerstip. Durf zelf en met je leerlingen met deze tools te experimenteren. Voor elke werkvorm geldt dat leerlingen eraan moeten wennen, dus geef niet te snel op. En voor jezelf geldt bovendien, hoe vaker je dit doet, hoe beter je er in wordt. Ik ben wel benieuwd naar je voorkeur en motivatie uit je leerpraktijk. Laat je daartoe een reactie achter?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten