Wat doet een docent die zelfstandig, creatief en kritisch
gebruik maakt van ICT bij het lesgeven en organiseren van onderwijs? Ik zag hoe het docent ontwikkelteam (DOT) van Robbin, Bert-Jan en Mitchell dit treffend aanpakten in hun lesopening met ICT in week 7 van de minor. Overigens van belang om te vermelden: bij de lesopening van de overige DOTs was ik niet aanwezig. Getuigt dan niet van een eigen professionele houding als ik er toch onderbouwde feedback op ga geven.
De start was een filmpje dat betekenisvol bleek voor 'een pakkend begin' als ook het
vervolg van de les (hier: vragen over up to date blijven). Het filmpje laat zien '(how) kids react to oldcomputers’.
Het filmpje is grappig, herkenbaar, duidelijk gesproken en
in beeld gebracht. De reactie van de kinderen vormt de essentie. De interviewer
is alleen met zijn stem aanwezig. Kortom, geen onnodige afleiding, de boodschap
blijft behouden en daarmee is het een krachtig filmpje. De duur is ruim 7
minuten, maar de webtool Tubechop maakt daarvan in slechts 3 stappen een kernachtige versie. Het filmpje is een ‘brug’ naar de vervolgopdracht, waarin
studenten in de klas vragen beantwoorden over het up to date blijven op het gebied van ICT
in het onderwijs.
In de didactische keuzes door het DOT is ICT te herkennen als
ondersteuning van de lesinhoud: thema 4 uit de Kennisbasis ICT, didactisch
handelen.
Een kritische analyse van de resultaten of een
reflectie op didactische keuzes wordt niet gegeven, maar dat was ook niet de
insteek van de lesopening. Deze werkwijze is opnieuw herkenbaar in thema 4 ‘Didactisch
handelen’. Zo zijn de leerdoelen van de lesopening gehaald, ICT heeft hieraan
bijgedragen. Tevens is bewust gekozen voor een toepassing zonder ICT. Zo
gedraagt een kritisch lerende professional zich.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten