Herkenbaar wat Richard Byrne op zijn blog via http://www.freetech4teachers.com/
stelt. Hoe vaak komt het niet voor dat we ergens aan beginnen, maar er soms al
vrij snel mee ophouden. Hij beschrijft zijn ervaringen in dit verband over het
gebruik van blogs en de gevoelde meerwaarde ervan: “niemand las ze meer”. Hij
geeft 3 goede tips hoe dit probleem te verhelpen. Het komt erop neer dat je
beter niet in de reproductie stand kunt staan, namelijk “hey, Mentimeter is een
handige tool!”, maar dat je aanbiedt vanuit tenminste begrip en toepassing. Om
maar even vanuit de taxonomie van Bloom meerdere invalshoeken aan te bieden, in
dit geval voor rijkere activiteiten (lees: bijdragen). Dat betekent voor het
niveau begrip bijvoorbeeld: “hey, Mentimeter is een handige tool om leerlingen
actief bij je les te betrekken!”. En voor toepassing: “hey, Mentimeter is een
handige tool om in beeld te krijgen wat leerlingen met een bepaald onderwerp associëren
en hier vervolgens een discussie over te starten!”.
Over onderwijs met ICT wordt heel veel geblogd. Aan
interesse voor ICT en gerelateerde onderwerpen geen gebrek. Maar er wordt op
scholen ook nog steeds heel veel niet gedaan. Niet uit onwil, lijkt me, maar
omdat het een tijdrovend proces is om door de digitale bomen het mooie bos nog
te kunnen zien. Zou dat iets te maken hebben met de tips van Byrne? Laat ik er
zelf niet achterblijven: “hey, hier 4 handige web2.0 tools waarmee je video’s relatief
snel kunt ombouwen naar goede uitlegvideo’s voor je eigen lessen!”. Byrne geeft
je daartoe deze ingang op zijn blog, open
zijn tips hier.
(afbeelding via Pixabay.com)
En, heb je link geopend? Ja? En, heb je met een van zijn
suggesties iets gedaan? Nee? Laat me raden, tijdrovend nietwaar? Maar denk eens
aan de doelgroep die met jou in je klaslokaal zit (frontaal tegenover, of samenwerkende
groepsvorm, zo je wilt). Die doelgroep is heel handig met ‘tooltjes’. En jij
als docent heel vaardig in betekenisvolle opdrachten geven. 1 + 1 wordt hier meer dan 2, want dat is de laatste tip
die ik hier van Byrne doorgeef: One way to flip the standard flipped
classroom model is to have students find and annotate videos that then submit
to you. Geef je leerlingen dus én deze opdracht én deze
web2.0 suggesties mee. Less is more!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten