donderdag 7 april 2016

Attitude en Didactisch handelen: zorg dat ICT (voor je) werkt!

Herkenbaar wat Richard Byrne op zijn blog via http://www.freetech4teachers.com/ stelt. Hoe vaak komt het niet voor dat we ergens aan beginnen, maar er soms al vrij snel mee ophouden. Hij beschrijft zijn ervaringen in dit verband over het gebruik van blogs en de gevoelde meerwaarde ervan: “niemand las ze meer”. Hij geeft 3 goede tips hoe dit probleem te verhelpen. Het komt erop neer dat je beter niet in de reproductie stand kunt staan, namelijk “hey, Mentimeter is een handige tool!”, maar dat je aanbiedt vanuit tenminste begrip en toepassing. Om maar even vanuit de taxonomie van Bloom meerdere invalshoeken aan te bieden, in dit geval voor rijkere activiteiten (lees: bijdragen). Dat betekent voor het niveau begrip bijvoorbeeld: “hey, Mentimeter is een handige tool om leerlingen actief bij je les te betrekken!”. En voor toepassing: “hey, Mentimeter is een handige tool om in beeld te krijgen wat leerlingen met een bepaald onderwerp associëren en hier vervolgens een discussie over te starten!”.  

Over onderwijs met ICT wordt heel veel geblogd. Aan interesse voor ICT en gerelateerde onderwerpen geen gebrek. Maar er wordt op scholen ook nog steeds heel veel niet gedaan. Niet uit onwil, lijkt me, maar omdat het een tijdrovend proces is om door de digitale bomen het mooie bos nog te kunnen zien. Zou dat iets te maken hebben met de tips van Byrne? Laat ik er zelf niet achterblijven: “hey, hier 4 handige web2.0 tools waarmee je video’s relatief snel kunt ombouwen naar goede uitlegvideo’s voor je eigen lessen!”. Byrne geeft je daartoe deze ingang op zijn blog, open zijn tips hier.



(afbeelding via Pixabay.com)

En, heb je link geopend? Ja? En, heb je met een van zijn suggesties iets gedaan? Nee? Laat me raden, tijdrovend nietwaar? Maar denk eens aan de doelgroep die met jou in je klaslokaal zit (frontaal tegenover, of samenwerkende groepsvorm, zo je wilt). Die doelgroep is heel handig met ‘tooltjes’. En jij als docent heel vaardig in betekenisvolle opdrachten geven. 1 + 1 wordt hier meer dan 2, want dat is de laatste tip die ik hier van Byrne doorgeef: One way to flip the standard flipped classroom model is to have students find and annotate videos that then submit to you. Geef je leerlingen dus én deze opdracht én deze web2.0 suggesties mee.  Less is more!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten