Onderzoek
naar de toekomst van online onderwijs door een wereldbekende Amerikaanse
hogeschool, het Massachusetts Institute of Technology (MIT) in Cambridge (Massachusetts), bepleit een weloverwogen
mix van digitaal en klassikaal contactonderwijs[1].
Dit is ook wel bekend onder de naam ‘blended learning’. De vrees die leeft bij
vele docenten dat technologie weldra hun werk zal overnemen, neemt het onderzoeksrapport
weg. Volgens het rapport is de computer – in elk geval voorlopig – niet in
staat om de ‘unieke bijdragen’ van leraren te vervangen. De techniek mist een
stuk menselijk bewustzijn en ervaring, creativiteit, expertise en
persoonlijkheid wat invloedrijke kenmerken zijn van een docent in het
leerproces van de leerling. De onderzoekers bepleiten vooral een focus op
mensen en leerproces en niet zozeer op technologie.
Herkenbaar is het TPACK
model van Koehler en Mishra (2008) dat in de kern de integratie bepleit
tussen vakinhoudelijke, didactische en
technologische kennis, zonder voor te schrijven hóe een docent dat zou moeten
doen. Maar TPACK lijkt milder gestemd
over de tekortkomingen van technologie, omdat het in principe uitgaat van een
optimale combinatie tussen de 3 factoren uit het model. Het is misschien ook
net hoe je het leest: “the value that online
education can bring…”. Welke klemtoon krijgt ‘can’ in deze zin? Wat verder uit het rapport en in reacties op de resultaten
naar voren komt, is dat goed kwalitatief onderwijs staat of valt met hen die
hen geven. En zijn de huidige docenten voldoende in staat om dit optimaal
blended vormgegeven onderwijs te ontwerpen? ‘Nee, dat vraagt vooral om
onderwijskundige ingenieurs’. Iemand die zijn wetenschappelijke kennis toepast
voor onderwijskundige vraagstukken en met technologie.
Het lijkt erop dat het
antwoord van de onderzoekers op de gestelde vraag komt vanuit de meer traditionele onderwijscultuur:
het ‘mee laten denken’ en samen ontwikkelen op verschillende niveaus (docenten,
onderzoekers, schoolopleiders, studenten) zit nog niet sterk in de
onderwijscultuur opgenomen. Daarom een pleidooi voor integratie van 21st
century skills in de onderwijspraktijk van de docenten: ‘Teach as You Preach’
en samenwerken met opleidingsscholen, lectoraten en kenniscentra. En niet
wachten tot een volgend befaamd onderzoek, de 21e eeuw is al even
bezig!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten