dinsdag 26 april 2016

Blended Learning past niet in de traditionele onderwijscultuur

Onderzoek naar de toekomst van online onderwijs door een wereldbekende Amerikaanse hogeschool, het Massachusetts Institute of Technology (MIT) in Cambridge (Massachusetts), bepleit een weloverwogen mix van digitaal en klassikaal contactonderwijs[1]. Dit is ook wel bekend onder de naam ‘blended learning’. De vrees die leeft bij vele docenten dat technologie weldra hun werk zal overnemen, neemt het onderzoeksrapport weg. Volgens het rapport is de computer – in elk geval voorlopig – niet in staat om de ‘unieke bijdragen’ van leraren te vervangen. De techniek mist een stuk menselijk bewustzijn en ervaring, creativiteit, expertise en persoonlijkheid wat invloedrijke kenmerken zijn van een docent in het leerproces van de leerling. De onderzoekers bepleiten vooral een focus op mensen en leerproces en niet zozeer op technologie. 

Herkenbaar is het TPACK model van Koehler en Mishra (2008) dat in de kern de integratie bepleit tussen  vakinhoudelijke, didactische en technologische kennis, zonder voor te schrijven hóe een docent dat zou moeten doen.  Maar TPACK lijkt milder gestemd over de tekortkomingen van technologie, omdat het in principe uitgaat van een optimale combinatie tussen de 3 factoren uit het model. Het is misschien ook net hoe je het leest: the value that online education can bring…”. Welke klemtoon krijgt ‘can’ in deze zin? Wat verder uit het rapport en in reacties op de resultaten naar voren komt, is dat goed kwalitatief onderwijs staat of valt met hen die hen geven. En zijn de huidige docenten voldoende in staat om dit optimaal blended vormgegeven onderwijs te ontwerpen? ‘Nee, dat vraagt vooral om onderwijskundige ingenieurs’. Iemand die zijn wetenschappelijke kennis toepast voor onderwijskundige vraagstukken en met technologie. 

Het lijkt erop dat het antwoord van de onderzoekers op de gestelde vraag komt vanuit de meer traditionele onderwijscultuur: het ‘mee laten denken’ en samen ontwikkelen op verschillende niveaus (docenten, onderzoekers, schoolopleiders, studenten) zit nog niet sterk in de onderwijscultuur opgenomen. Daarom een pleidooi voor integratie van 21st century skills in de onderwijspraktijk van de docenten: ‘Teach as You Preach’ en samenwerken met opleidingsscholen, lectoraten en kenniscentra. En niet wachten tot een volgend befaamd onderzoek, de 21e eeuw is al even bezig!





[1] Website Inside higher ED, Via http://ihenow.com/1UfxoAfer, geraadpleegd op 26 april 2016

Geen opmerkingen:

Een reactie posten