“Wat leuk en interessant dat we in de minor Leren met ICT
werkvormen toepassen die niet met ICT
gedaan worden!”. Een spontane uitroep
van een deelnemer na een debat over ICT gebruik in het onderwijs. Het debat is
in het college van vandaag als experimentele werkvorm didactisch ingezet om meerdere
redenen, die niet specifiek verbonden zijn aan onderwijs met ICT. Zo stelt de
SLO (2010): “Het debat kan gezien worden als een didactische werkvorm waarin
meerdere vaardigheden worden aangeleerd en vooral actief worden toegepast.”
Leerdoelen voor de les van vandaag waren dat studenten zowel individueel als in
groepsverband een (toebedeeld) standpunt overtuigend en onderbouwd kunnen
verdedigen en dat ze kunnen luisteren naar anderen, zich kunnen inleven in
elkaar en respectvol kunnen reageren op elkaars meningen.
Tot zover niet direct
ICT gerelateerd. De essentie omtrent ICT gebruik was echter een werkvorm die al
eerder had plaats gevonden: een excursie naar een school met een duidelijke
visie op ICT en meerdere jaren ervaring met ICT in de klas. Het debat werd
daarmee eigenlijk een middel en niet een doel op zich. Wat hadden de studenten nog
van het schoolbezoek onthouden? In het debat oefenden ze bovendien hun opvattingen
te expliciteren. In diverse literatuur wordt gewezen op het belang van expliciteren:
effectief redeneren voor het eigen professioneel handelen (Glaudé et al., 2011;
Annink, 2015; Voogt, van Braak, Verplanken, Heitink, de Jaeger en Fisser, 2015).
Dit type redeneren wordt ‘beroepsmatig redeneren’ genoemd. In het onderzoek van
Voogt et al.
(2015) bepleiten de onderzoekers docenten te leren expliciet te redeneren over
ICT gebruik.
In het eerste gedeelte van de les werd het TPACK model van Mishra en Koehler (2006) in een ander daglicht geplaatst: een weloverwogen inzet van een niet-ICT vorm voor een ICT gerelateerde
content. Het laatste gedeelte van de les was een evaluatie van inhoud en vorm en
sloot in stijl2.0 af bij de Kennisbasis ICT:
thema 4 ‘Didactisch handelen’, evalueren van onderwijs. De web2.0 toepassing
Mentimeter werd flink op zijn (functionele)staart getrapt met de vele mogelijkheden
die deze tool inmiddels gratis verstrekt: woordwolk, matrix, scales en het ‘oude
en vertrouwde’ meningen peilen. Een beknopt overzicht van resultaten volgt nu.
De
studenten...
- - vinden dat de meerwaarde de voornaamste reden is om met een device in de klas te werken;
- - ervaren voldoende kennis over het kunnen werken met een device in de klas;
- - zien het werken met een device bovendien als een ontwikkeling met kansen;
- - vinden de device een duidelijke meerwaarde voor zowel hun rol als docent in het algemeen en coach in het bijzonder.
Tja. Hoe (anders) deze ‘learning analytics’ te duiden? Laten we maar net zo
filosofisch eindigen en Socrates citeren: “Door enkel goede vragen te stellen
kan de leraar de kennis naar boven halen die al in ieder mens zit”. Aan de
lezer het laatste oordeel.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten